Rok 2020 praktycznie każdego miesiąca przygotowuje dla świata nowe „niespodzianki”. Najcięższym jak na razie sprawdzianem była globalna pandemia koronawirusa, która dotknęła niemal wszystkie dziedziny naszego życia, w tym piłkę nożna. Kryzys nie ominął nawet największych graczy na rynku.
Real na czele, Barcelona tuż za nim (fot. Reuters)
Ze specjalnego raportu „Brand Finance Football 2020” wynika, że futbolowi giganci, którzy przez ostatnia lata pięli się w górę i z roku na rok zarabiali coraz więcej, tym razem zostali wstrzymani. Wśród najbardziej wartościowych marek w świecie piłki nożnej nadal co prawda królują te same kluby, ale ich wyceny spadły w stosunku do poprzedniego okresu badawczego o kilka, a nawet kilkanaście procent.
Liderem klasyfikacji i najbardziej wartościowym brandem futbolowym jest Real Madryt. Wycena Królewskich to 1,419 miliarda euro i jest ona niższa o aż 14 procent w stosunku do roku ubiegłego. Powodem jest oczywiście wspomniana pandemia, która sprawiła, że zmagania sportowców zostały zawieszone na kilka miesięcy. Piłka nożna została już co prawda reaktywowana, ale spotkania na razie są rozgrywane bez kibiców, lub jak w niektórych krajach, jedynie przy określonej liczbie fanów na trybunach.
Ze wspomnianego raportu wynika, że perspektywy Realu na przyszłość są bardzo dobre. Klub przebudowuje swój wysłużony już stadion, a jakby tego było mało aktywnie działa także na innych polach – mediów społecznościowych czy też tworząc markę Real Madrid Next, której zadaniem będzie działalność na rynku technologii i innowacji.
Za plecami Królewskich uplasował się kolejny hiszpański potentat, a więc FC Barcelona, której wartość jako marki oszacowano na 1,413 miliarda euro. Na ostatnim stopniu podium sklasyfkowano Manchester United z wyceną rzędu 1,315 miliarda.
W czołowej „dziesiątce” zestawienia znalazło się miejsce dla aż sześciu przedstawicieli Premier League. Oprócz wspomnianych już Czerwonych Diabłów, w czołówce mamy takie firmy jak Liverpool, Manchester City, Chelsea, Tottenham oraz Arsenal.
Stawkę uzupełnia Bayern Monachium, którego markę wyceniono na 1,056 miliarda euro. Mistrz Niemiec był ostatnim klubem, który przekroczył barierę miliarda i uplasował się na szóstej pozycji. „Oczko” niżej sklasyfikowano Paris Saint-Germain – 967 milionów euro.
***
Najbardziej wartościowe marki piłkarskie w 2020 roku:
1. Real Madryt (Hiszpania) – 1,419 miliarda euro
2. FC Barcelona (Hiszpania) – 1,413 mld
3. Manchester United (Anglia) – 1,315 mld
4. Liverpool FC (Anglia) – 1,262 mld
5. Manchester City (Anglia) – 1,124 mld
6. Bayern Monachium (Niemcy) – 1,056 mld
7. Paris Saint-Germain (Francja) – 967 mln
8. Chelsea FC (Anglia) – 949 mln
9. Tottenham Hotspur (Anglia) – 784 mln
10. Arsenal FC (Anglia) – 719 mln